vrijdag 8 maart 2013

achteruit breien (backwards knitting)

Na de vliegende kipjes wilde ik nu toch maar een snel balletje breien.
Dus ravelry op en daar vond ik dit balletje.
Je breit hem "plat" en daar had ik meer zin in dan rondbreien.
Als ik zo'n patroontje vind dan lees ik ook altijd wat de maakster voor commentaar geeft.
En deze had een nogal intrigerend iets;
"het zou wel handig zijn als ik achterste voren kon breien, want met deze korte toertjes moet je het werk heel vaak keren"
Met een link naar een Youtube filmpje.
YEAH!
Een nieuwe techniek:  Leuk!!

Het principe van deze manier van breien is dat je de averechtse toer achterste voren (van links naar rechts dus) breit. Je steekt met de linker naald in de achterste lus van de laatste steek op de rechter naald. Draad omslaan met je rechter hand en dan doorhalen(onder de re naald door) en af laten glijden.
Bij het wisselen van de toeren hoef je alleen maar de draad van je linker naar je rechter hand te doen. Je breiwerk blijf je gewoon vasthouden zoals je het hebt.
Ik heb een filmpje door mijn ega laten maken om hier te laten zien.
Maar ik had wat moeite met uploaden, dus uiteindelijk via fb.  

Hopelijk werkt het zo.

Hoe het balletje wordt is nog even afwachten :-)

groetjes, Nelleke

Het is nog niet gelukt om het filmpje van mijn telefoon op te slaan op de laptop. Voor diegenen zonder facbook-account, ik blijf het proberen .

Nu ook op youtube

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt wel toveren, wat een intrigerende balletjes :) Jammer dat het filmpje hier niet te zien is, omdat ik niet mee doen met FB.. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk gemaakt zeg!!
    Lieve groet Hester

    BeantwoordenVerwijderen