maandag 10 februari 2014

Kaffe Fassett Jubilee Throw 4

Het is tijd voor een up-date van de vorderingen van DE DEKEN!!

De laatste keer was in januari toen we in Arnemuiden waren geweest bij het breicafe in de winkel van Jeanet.

Hier de foto van toen op normale grootte.
Op dat moment was ik net klaar met het 1e blok en Monique was op 3/4.
Verder is te zien dat ik brei met pennen 4 en zij met 3,5.
Inmiddels heeft Monique het 1e blok ook af.

Wel heel leuk om ze naast elkaar te zien :-)
Het valt meteen op hoe het krult zo'n lapje in tricotsteek.

Op die dag was nog iemand die wel mee wilde breien met de KAL, Ina (van de Rowan sjaal).
En ik kreeg ook nog een mailtje van Marijcke die er al mee bezig was. Zij was met het derde blok bezig.

Van haar kreeg ik nog een tip:
voor de intarsia gedeeltes tot ongeveer 40 steken knipt ze een losse draad van de goede kleur.
Hoe lang die moet zijn beschrijft ze als volgt:
"1 steek is een dubbele omslag op je naald, dus voor 20 steken wind je de draad 40  x om je naald.".

Ik heb het nog niet geprobeerd, want ik had voor blok 2 al klosjes gemaakt.
Ook Kaffe Fassett beschrijft in zijn boek "Pattern Library"
dat het het gemakkelijkste is om met losse draden kleur te werken.
Dat moet ik nog gaan proberen :-)).

Ik ben inmiddels gestart met het 2e blok. Helemaal Intarsia. Dat wilde ik sowieso eens uitgebreid oefenen.
Nog wel met de klosjes dus:
En hier ben ik best trots op: zoals dit er uit ziet, geen gaten en redelijk recht stekenverloop bij de kleurovergangen :-D.
12 toeren heb ik gebreid van dit blok.

De volgende uitdaging bij Intarsia is het wegwerken van de draadjes.
Dit kan terwijl je breit!!!!

Van anna had ik al geleerd hoe ik dat bij het wisselen van kleur van de Rowan sjaal kon doen. 
Het losse eind draad (8 - 10 cm) voer je mee met je linkerhand (breidraad rechts houden). Bij elke steek  steek je dan afwisselend onder en over  dat losse draadje als insteekt.
Kaffe Fassett legt het zo uit:



Ik heb het nu toegepast en het is reuze handig. 
Hier een foto van de achterkant van mijn stukje intarsia.

Ik heb de draadjes nog niet afgeknipt. Misschien ga ik ze nog een beetje uit elkaar pluizen en dan een 1/2 cm over laten.
Dan komt het zeker niet meer los.
De deken wordt later gevoerd, dus de achterkant hoeft niet persé mooi te zijn.

Onze KAL krijgt toch nog meer breiers :-).
Behalve Marijcke en Ina heeft nu ook Annemarie van het blog 't Atelier van tante An zich aangemeld.
Niet te vergelijken met een zekere andere deken CAL :-))))), maar ik ben er tevreden mee!!!

Het hele idee is om elkaar te stimuleren en te zorgen dat deze prachtige deken inderdaad gebreid wordt en niet als UFO in de kast belandt.
Dat mag desnoods meer dan een jaar duren. We kijken niet op een maandje meer of minder.

Groetjes, Nelleke 

16 opmerkingen:

  1. Oh Nelleke, wat ziet dat er al mooi uit! Knap van jou, dat je intarsiablok er al zo indrukwekkend uitziet! Nu heb ik echt zin om meteen mijn eerste blok op te zetten, maar... nog effe geen tijd. Ik mail je nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thnx Annemarie :-). Ik heb intussen wel gelezen dat de Maestro het zelf anders doet. De (2) kleuren die meerdere keren per toer gebruikt worden breit hij in Fair-Isle en de "losse" kleuren intarsia. Denk ook dat dat wel sneller werkt ;-).

      Verwijderen
  2. Ha Nelleke, wat een handige tips! Ik ga ze zeker toepassen! Mijn gekleurde baby-dekentje is net af. Foto's volgen nog bij Wieke (ik moet ze nog doorsturen). Ik hoop ook snel te beginnen aan het 2e blok.
    Ik vertelde je toch over de super leuke winkel waar ik altijd mijn garen haal? Dat blijkt de winkel te zijn van tante An, waar ze regelmatig over blogt! Grappig he!
    In deze winkel komt 12 april een workshop fair isle van Wieke, deze ga ik volgen.
    Ik heb er zin in!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hierboven bij Annemarie heb ik al geschreven hoe het nog handiger kan.
      Mooi dat je babydekentje af is!. Ben benieuwd.
      En dat jij naar de winkel van "tante An" gaat had ik inmiddels al begrepen :-). Leuk joh!
      Die workshop daar van Wieke spreekt mij ook wel aan. wie weet.....

      Verwijderen
  3. ziet er heel mooi uit!!!
    ik ben geen ster met inbreien.. bij mij zie je inderdaad altijd gaatjes of gaat het trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ineke! Het is altijd fijn je reacties te lezen.
      En wat dat inbreien betreft.... ach hoe belangrijk is het eigenlijk. Plezier hebben in wat je doet en maakt, daar gaat het om!

      Verwijderen
  4. Prachtig, vroeger breide ik ook in op die manier met visjes. Nu probeer ik dat te vermijden met rondbreinaalden en tweehandig maar voor dit project kun je dat niet doen natuurlijk.. respect hoor want je moet veel geduld hebben. succes, ik zal het resultaat volgen. Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad voor dit project is het fair-isle waarbij je met beide handen een draad voert niet altijd mogelijk. Dat kan eigenlijk alleen als je maar 2 kleuren per toer hebt. Verder gebruik ik alleen maar rondbreinaalden, vind ik veeel fijner dan rechte ;-).

      Verwijderen
  5. Schitterend! Ik volg je vorderingen met veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Sandra! Dit is ook een leuk project om als vervolgverhaal te schrijven. Hopelijk binnenkort ook nog foto's van de andere breisters .

      Verwijderen
  6. Wat fijn dat jullie elkaar zoveel kunnen leren. Ik vind dat tweede blok echt heel erg mooi worden! Blok 1 ook hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaahh, jij bent leuk "publiek"!!! Maar ja, dat leren hoort hier echt wel bij. Zoveel nieuwe dingen, maar heel leuk om te doen.

      Verwijderen
  7. Wat wordt het mooi. En dat je nu al beter gaat met de intarsia, dat is toch wel supersnel. Ik zag bij Wieke ook al fairi isle project. Allemaal verleidingen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Baukje, geef toe aan de verleiding!! Zo leuk om met elkaar met een project bezig te zijn!! Zolang de groep zo klein is ken je elkaar allemaal en is een samenkomst ook te realiseren. Bijvoorbeeld als jij in Nederland bent :-)))))))))).

      Verwijderen
  8. Oh wat wordt en is het mooi ,ik moet me echt. Inhouden want ben echt met veel bezig wie weet stap ik later in ,en dat boek is ook zo geweldig, knap werk gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat is dit prachtig, maar niet makkelijk vrees ik... bedankt ook voor de tips erbij!

    BeantwoordenVerwijderen