zaterdag 9 april 2016

Proeflap ........

Begin maart liet ik hier al de wol zien
die ik wil gebruiken voor een Fair-isle vest.

Hier zie je een reden waarom deze wol me zo aansprak
allemaal geverfd met natuurlijk kleurstoffen!!
Ik heb nu dus: de wilde paddestoel 
het heideroosje (oeps, krijg zomaar de neiging te gaan zingen) 
en de Briar Rose (hier kon ik geen vertaling voor vinden, maar qua bloem lijkt hij op de rozenbottel)
Respectievelijk: mat oranje, roze-rood en lila-roze.
Is dat geen mooi boeketje :-) ??

In dat eerste blogbericht liet ik ook al de eerste proeflap zien
Die niet mooi werd
Die is uitgehaald
Maar, dat was pas het begin van de proeflappenstory

Na het mislukken van de Noro als 2e kleur
had ik bedacht dat ik wel met een dubbele draad Holst Supersoft kon werken 
Tja ....
dat viel me ook nogal tegen!
De dubbele draad is dikker en de kleuren worden grijzig ipv blauwig

Intussen had ik een ontwerp gemaakt
(jaja, dat klinkt hè (^_^)
eigenlijk dus:
motieven die ik mooi vond verzameld uit het boek van Alice Starmore

En ze onder elkaar gezet en een tekening gemaakt van hoe het dan in een vest zou kunnen lijken

zijn we bij Weldraad geweest waar ik prachtige kleuren Lace van Loret Karman heb gekocht
Die vond ik prachtig combineren bij mijn wol!!

Dussssssssssssssssss .......
PROEFLAP
Schrik niet
hij is wat groot geworden
want alle patronen en kleuren proef gebreid
rond gebreid: 100 steken

 op naald 3.75
en met dubbele draad lace
in de bovenste motieven ook kleurovergangen geprobeerd :-)
Afmeting proeflap: 16 x 62 cm (dubbel dus eigenlijk 32 x 62)

Gaat helemaal uitgehaald worden 
want anders heb ik niet genoeg van de wol
Alles heb ik uitgerekend:
oppervlak in vierkante cm van de proeflap per kleur
oppervlak van dat kleurdeel in het vest enz.
Als de berekeningen kloppen
heb ik net genoeg van de roze-rode
en houd ik van de oranje en lila-roze wel wat over.
(Stefanie, net wat voor jou, deze bereke ingen :-)))

Jullie snappen het wel
terwijl ik aan het Noro-streepjes vest zou moeten breien
ben ik in mijn hoofd en met deze bezig
Vooral nu ik die taaaaaaiiiiiiee mouwen aan het breien ben
Maar echt opzetten mag ik van mezelf pas als de Noro klaar is!!

Echt moeilijk
want in mijn hoofd en proeflap wordt dat Vogeltjesvest
ZO ALLEMACHTIG PRACHTIG MOOOOOOIII !!!!



Bijna ......
alleen nog de manchetten en draadjes weg stoppen ....

YES!!!!

Fijn weekend en lieve groet, 
Nelleke

27 opmerkingen:

  1. Ik val van mijn stoel! Bonk! Prachtig wat jij kan...zelf patronen zoeken...ok... Maar dat dan ook nog zo mooi uittekenen. En dan een pracht van een proeflap die moet uitgehaald worden? Doodzonde... zou toch een geweldige sjaal zijn? Of is ie daar te smal en te klein voor??? Jij bent toch echt wel geweldig hoor! Stikkepokkejaloers op jouw kunsten.
    Vlugvlug nu met die draadjes en die manchetten!
    Fijn weekend nog...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjedankje, maar ieder zijn ding hè ;-). Wat jij allemaal maakt vind ik net zo mooi! Net zo veel geduld en gepriegel voor nodig!!
      Uithalen van mijn proeflap moet echt wel: ik heb lang niet genoeg wol anders.

      Verwijderen
    2. Dacht ik ook.... Zo'n mooie sjaal.... :-)))

      Verwijderen
  2. Hahahahah.. ik moet zo ongelofelijk lachen! Precies wat ik dacht.. en dan schrijft je het nota bene op!! Geweldig Nelleke, ik vind het super knap al dat gereken en gepuzzel van jou!! En dat vest? Dat gaat zeker een juweeltje worden :)) Fijn weekend en tot gauw?
    Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ja Stefanie, ik denk vaak aan je als ik zo zit te rekenen en te puzzelen :-D!!
      Als we weer in Zeeland zijn laat ik het wel weten, dan zien we of het lukt af te spreken!! Lijkt me weer heel leuk!

      Verwijderen
  3. Dat word/is ZO ALLEMACHTIG PRACHTIG MOOOOOOIII!!!!!!!!!
    Zonde om de proeflap uit te moeten halen. Leuk voor een kussen of zo.....

    Groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hè, echt zoooooo mooi!! Uithalen stel ik uit tot het moet, en dan waarschijnlijk van onder af als dat lukt ;-).

      Verwijderen
  4. Supermooi!!!! Wat n geduld. Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het was zp leuk breien aan deze proeflap dat hij "vanzelf" steeds groter werd ;-)

      Verwijderen
  5. Allemachtig, inderdaad: PRACHTIG! Wat een klus! Aan de voorbereiding zal het niet liggen :-)
    Veel succes met de laatste "loodjes" van je Noro-streepjes en dan heel veel plezier bij deze mooie uitdaging!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje Nelleke, dat noem je een proeflap. Ik noem dat echt een kunstwerk hoor. Ik ben al blij als ik met 1 draad een mooi lapje kan breien, gewoon op twee naalden. Nou weet ik wel; ieder zijn ding natuurlijk, maar als ik dit zie, dan denk ik alleen maar, Ooooooohhhh wat mooi, ik wou dat ik dat ook kon...
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihi, alle reacties zijn hetzelfde als die van mij: wat zonde van die mooie proeflap :-)
    Maar ik begrijp natuurlijk wel dat je (waarschijnlijk) geen keuze hebt wat je wolvoorraad betreft.
    Je bent weer flink aan het zoeken, tekenen en rekenen geweest, ik hoop dat je helemaal goed uitkomt wat de kleuren betreft (en anders vind je vast wel een passend alternatief :-)
    Nog eventjes de Noro af maken en je mag beginnen met de Vogel :-)
    Leuk!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, yes, de vogel roept me en de Noro schiet heel hard op nu :-).

      Verwijderen
  8. Hup hup hup! Noro afmaken!
    Negeer de vogeltjes...
    De mooie patronen...
    De prachtige wol...
    De kleurenpracht...
    Negeren...
    Moeilijk hè! Hihihihi!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt moeilijk!!! Ik heb al berekend hoeveel steken ik op moet zetten en hoe de verdeling van de onderste motieven het mooiste is :-)))).

      Verwijderen
  9. En toch schrik ik van jouw proefsjaal. Van de grootte ook, maar nog meer van het patroon en de kleurencombinatie. Dat is breikunst!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is heel veel werk ..maar daar krijg je wel heel iets speciaals voor terug ...knap hoor dat je dat zo zelf kan uitekenen en uitrekenen.heel mooi de kleurencombinatie ..heel veel breiplezier

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alle mensen het lijkt wel hogere wiskunde! Wat ingewikkeld maar het belooft heel mooi te worden. Succes! Fijne zondag. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grote grutten ..., jij gaat niet over één nacht ijs!
    Ik zit helemaal te stuiteren, wat een gereken en geteken ...
    Oh, wat ben jij ongelofelijk crea, Nelleke!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw! En dat streepjes vest wordt ook al zo prachtig! Goed dat je dat eerst afmaakt. Ik ben benieuwd of je na het vest dat je nu ontworpen hebt, jezelf nog kunt overtreffen. Ik zie je echt als een wolkunstenares :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat belooft weer iets heel moois te worden.. en zoals we gewend zijn van jou: elke trui/vest brei jij niet 1 maar feitelijk vaak 3 keer! De perfectionist herken ik wel maar o, wat een werk! Veel plezier met breien! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. OOhhh..Nelleke......jij hebt echt zó'n talent hé...een brei en patroontalent...en je kleuren kiezen...echt geweldig!! Wat Angelique schrijft vind ik ook...jij bent geen hobbyist meer hoor...hahaha...fase voorbij...dit is heuse wolkunst! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tsjonge, jij hebt wel een doorzettingsvermogen!
    En die mooie proeflap ook weer uithalen!
    Haal je de gebreide wol dan over gekookt water, door een deksel met gaten? Zo deed mijn moeder dat vroeger. En werd t later weer opgerold tot een bol om de stoelleuning heen of wij moesten met onze armen gespreid zitten.
    Succes, ben benieuwd naar t resultaat ( kunst! )

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat leuk Nelleke, zie het nu pas, die wol heb ik vorig jaar voor een koopje kunnen kopen op de breidagen in Nieuwpoort! later spijt dat ik niet gewoon alles had opgekocht.

    BeantwoordenVerwijderen